jak szkolimy CZYLI KULTURA pracY w sfs

Pracujemy wg system szkolenia opracowanego na podstawie Programu Szkolenia Polskiego Związku Piłki Nożnej, który uwzględnia cztery obszary oddziaływania na poszczególnych etapach szkolenia: techniczno-taktyczny, motoryczny, mentalny i teoretyczny.

Zdajemy sobie sprawę, że szkolenie piłkarskie to długi i wszechstronny proces. Nie da się wychować kompletnego piłkarza, skupiając się jedynie na jednym, wybranym aspekcie szkolenia.

Aby zwiększyć szansę i dać możliwość dziecku na spełnienie jego a także naszych marzeń na grę na wysokim poziomie patrzymy i staramy rozwijać się wszystkie najważniejsze filary, które warunkują prawidłowy proces szkolenia a są nimi: kreatywność, intensywność, szczegółowość, indywidualizacja, edukacja i mentalność.

Jak do tego dążymy?

1. PO PIERWSZE – PLANOWANIE
Planowanie każdego sezonu w Szkole Futbolu Staniątki zaczyna się na kilka miesięcy przed pierwszymi zajęciami. Jako pierwszy powstaje makrocykl, który porządkuje naszą pracę pod kątem rozkładu okresów treningowych, przerw czy obozów letnich oraz zimowych w trakcie całego sezonu. Na tej podstawie tworzymy mezocykle czyli miesięczne pany treningowe, na bazie których akcentujemy poszczególne zagadnienia techniczno-taktyczne, motoryczne, mentalne oraz te dotyczące naszego modelu gry. Ostatnim etapem jest wypełnianie konkretnymi treściami treningowymi danych mikrocykli czyli tygodni treningowych, na które składają się 2,3 lub 4 treningi oraz mecze ligowe, sparingowe czy turnieje. Każdy mikrocykl podlega systematycznej kontroli a konspekty sprawdzane są pod kątem zgodności z naszym planem szkolenia dzięki czemu mamy pewność, że wszyscy zmierzamy w tą samą stronę!

2. PO DRUGIE – OPRACOWANIE TRENINGU
Wszystkie wymienione obszary czyli:techniczny, taktyczny, motoryczny, mentalny oraz merytoryczny są integralną częścią każdego treningu. W trakcie zajęć w każdym z ćwiczeń przenikają się i uzupełniają. Możemy wyszkolić zawodnika o dobrych parametrach technicznych natomiast w trakcie wykonania zwodu będzie potrzebował szybkości (obszar motoryczny) i pewności siebie (obszar mentalny) oraz podjęcia decyzji co do wykonania danego elementu w konkretnym sektorze boiska na bazie modelu gry swojej drużyny (obszar merytoryczny) aby stać się skutecznym w swoim działaniu. Wtedy dopiero otrzymamy zawodnika kompletnego.

3. PO TRZECIE – REALIZACJA TRENINGU
W zależności od kategorii wiekowej nasze grupy mecze rozgrywają w składach 5,7,9 i 11 osobowych. Na pierwszym planie od najmłodszych lat skupiamy się na zadaniach indywidualnych. Wynika to z cech psychologicznych dzieci w tym weku, które na ten moment całą uwagę skupiają na swoich poczynaniach boiskowych. Od kategorii żaka zaczynamy powoli koncentrować się na zadaniach grupowych czyli tych podejmowanych w grach w równowadze czy niedowadze, ale maksymalnie skupiających po 4 zawodników z drużyny w centrum gry. W kolejnych kategoriach czyli orlik, młodzik oraz trampkarz w oparciu o rozwinięte działania indywidualne i grupowe powoli wprowadzamy działania zespołowe.

4. PO CZWARTE – KONTROLA PRACY i REZULTATÓW
Wszystkie treningi, które przeprowadzane są w naszej szkółce podlegają cotygodniowej kontroli pod kątem zgodności z programem szkolenia Szkoły Futbolu Staniątki. Dodatkowo cotygodniowe gry kontrolne dobierane są w taki sposób aby poddać „piłkarskiemu sprawdzianowi” to co było naszymi celami treningowymi w minionym mikrocyklu. Na bazie zachowań naszych zawodników podczas meczu (nie wyniku!) zawodnicy we własnym gronie podejmują się oceny indywidualnej, grupowej oraz zespołowej, na koniec wybierając w demokratyczny sposób „zawodnika meczu”, który zdaniem większości zawodników w najwyższym stopniu zrealizował postawione przed meczem cele. Oprócz tego dwukrotnie w ciągu sezonu przeprowadzamy testy PZPN, z których to wyniki wysyłane są do ogólnopolskiej bazy AMO. Dodatkowo na każdym obozie letnim oraz zimowym wykonywane są testy techniczno-motoryczne.

5. PO PIĄTE – JESTEŚMY OCENIANI PRZEZ PZPN
W związku z tym, że Szkoła Futbolu Staniątki znalazła się w elitarnym gronie szkółek odznaczonych Złotą Gwiazdką Certyfikacji podlegamy stałemu monitoringowi ze strony osób odpowiedzialnych za program. Całoroczną pracę podsumowuje audyt związany ze sferą organizacyjną. Kontroli podlegają również nasze treningi. Okresowo goszczą na nich Trenerzy Monitorujący z całej Polski, którzy pod kątem organizacyjno-sportowym sprawdzają poziom naszych jednostek treningowych. Każda taka wizyta kończy się oceną podsumowującą, która daje nam wskazówki na drodze do dalszego rozwoju.

 

Taka kultura pracy pozwala nam optymistycznie patrzeć w przyszłość, czekając na wychowanie zawodnika, który zagra na najwyższym poziomie sportowym!